قیمت هر متر کابل برق سه فاز | پخش انواع کابل برق

 

 

قیمت خرید کابل برق سه فاز یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه خریداران عمده این محصول است که آنها را به سوی مرکز پخش انواع کابل برق روانه می سازد. مهمتر از قیمت خرید، نوع کارایی و شناخت نیاز مصرفی این محصول است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

قیمت هر متر کابل برق سه فاز | پخش انواع کابل برق

خرید عمده کابل برق

خرید عمده کابل برق

همانطور که می دانید اغلب کارگاه های صنعتی، محیط های کشاورزی و بسیاری از ساختمانهای بزرگ از برق سه فاز استفاده می کنند، در نتیجه در چنین مکانهایی لازم است تا از کابل برق سه فاز برای ایجاد مسیر های مناسب، برای انتقال جریان برق از منبع تغذیه به مصرف کننده استفاده کنند.

به همین جهت لازم است برای خرید کابل برق سه فاز آن هم به صورت عمده و یا سایر انواع کابلهای برق، اطلاعات مختصری از نوع این محصولات و کارایی آنها داشته باشند، تا زمانی که برای خرید اقدام می کنند، با انتخاب دقیق نوع محصول بر اساس میزان کارایی و حجم مورد نیاز خود، هم استفاده بهتری از این محصولات داشته باشند و هم قیمت مناسب تری را پرداخت کنند.

لازم است بدانید که با بالا رفتن سطح تقاضا برای کابل های سه فاز، امکان استفاده از کابل های مسی امکان پذیر نیست و امروزه استفاده از کابل های آلومینیومی که قیمت پایین تری دارند، رواج بیشتری دارد. انواع کابل های سه فاز موجود در بازار کابل های ۳.۵ رشته، ۴ رشته و ۵ رشته هستند.

نوع مناسبی از کابل برق سه فاز، نوعی است که در تولید آن با استفاده از استانداردهای مشخصی، رنگ فازها را از هم متمایز می کنند، تا شناسایی آنها از یکدیگر راحت تر انجام شود. در کابلهای برق مورد تایید وزارت نیرو، از رنگهای خاص استفاده می شود که عبارتند از:

  • سبز
  • آبی
  • بنفش
  • خاکستری
  • صورتی
  • فیروزه ای

در این صورت تشخیص این کابلها بر اساس نوع کارایی راحت تر خواهد بود. حال ممکن است، برای بعضی از افراد این سوال پیش بیاید که مزیت استفاده از سیستم های برق سه فاز چیست؟

باید در مورد مزیت استفاده از این محصولات در مراکز صنعتی و تجاری باید عرض شود که، برای راه اندازی بعضی از موتورها به نوعی از میدان های مغناطیسی احتیاج داریم که این میدان تنها با استفاده از کابل های برق سه فاز حاصل می شود، پس ضرورت استفاده از این نوع کابل کاملا احساس می شود.

یکی دیگر از مزیت های استفاده از کابل برق سه فاز این است که هیچگاه قدرت لحظه ای آن به صفر نمی رسد. چرا که حتی اگر یکی از فازهای آنها به مقدار صفر برسد، سایر فازها دارای جریان هستند.

مشخصات کابل برق سه فاز

مشخصات برق سه فاز یا همان کابل برق سه فاز از مهمترین اطلاعاتی است که می تواند راهنمای کاملی برای یک خرید باکیفیت باشد. همانطور که می دانید انتخاب کابل سه فاز در پروژه های بزرگ صنعتی و تجاری و حتی استفاده در ساختمانهای مسکونی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. تا اندازه ای که هزینه های خرید شما را تا حد زیادی تحت کنترل خود دارد.

حتما می دانید که انواع محصولات عرضه شده در بازار توسط کارخانه تولید کابل برق سه فاز در دو نوع کلی است:

  1. کابل برق سه فاز مسی
  2. کابل برق سه فاز آلومینیومی

انتخاب کابل برق ساختمان مسکونی، تجاری و صنعتی، بر اساس آمپراژ مورد نیاز مصرف این هر یک از این ساختمانها انجام می شود که در نتیجه برای این منظور از بین نمونه های مسی یا آلومینیومی با سایز مناسب انتخاب و خریداری می شوند.

از مهمترین مشخصات کابل برق سه فاز آلومینیومی باید به خود نگهدار بودن این کابلها اشاره کرد که برای مسیرهای انتقال برق به صورت هوایی، گزینه های بسیار خوبی هستند و مناسبترین آنها برای این منظور عبارتند از:

  • کابل برق سه فاز آلومینیومی 5 سیم
  • کابل برق سه فاز آلومینیومی 6 سیم

هر کدام از این کابلها در سایز های متنوع از سایز 50 تا 120 برای خریداران این محصولات در بازار عرضه می شود. کابل برق سه فاز از هر جنسی که باشد متقاضیان زیادی برای خرید دارد. نوع مسی این محصول در گروه کابلهای 5 رشته به دو شکل افشان و مفتولی با عایق pvc و xlpe عرضه می شوند که دارای 3 رشته فاز، یک رشته نول و یک سیم ارت می باشند.

کابلهای 5 رشته مسی به دلیل دارا بودن سیم ارت نسبت به سایر هم گروهی های خود برای استفاده، گزینه های بهتری هستند چرا که، سیم ارت نوعی سیم اتصال به زمین است که با هدایت جریان اضافی برق به سطح زمین، امنیت لوازم برقی و در نتیجه امنیت ساختمان را فراهم می کند.

کابلهای 5 رشته و سه فاز توانایی انتقال ولتاژ 380 را دارند و به همین جهت برای بیشتر موارد انتقال جریان های قوی و پرفشار، از منبع تغذیه به مصرف کننده های بزرگ، مورد استفاده قرار می گیرند.

دلیل افت ولتاژ سیم و کابل

دلیل افت ولتاژ سیم و کابل

یکی از مهمترین دلایلی که باعث ایجاد افت در ولتاژ عبوری از سیم برق و کابل می شود، زیاد بودن تعداد مصرف کننده هایی است که در مسیر جریان این سیمها، به آنها متصل هستند که چون جریان ارسالی از سمت منبع به تغذیه کننده ها زیاد می شود، این سیمها قابلیت پشتیبانی این جریان شدید را نداشته و دچار افت ناگهانی ولتاژ می شوند.

در چنین مواقعی تنها راهکار، کاهش جریان مصرفی است. برای این امر شرکت های برق معمولا راهکارهای مختلفی دارند که عبارتند از:

  1. افزایش تعداد خازنها
  2. تزریق جریان به شبکه

همانطور که می دانید در شبکه های انتقال جریان برق کاهش ولتاژ محدودیت هایی را در زمینه توان انتقال جریان و نیز افزایش تلفات جریان برق به همراه خواهد داشت.

همینطور می دانیم که سطح مقطع هر کابل مشخص می کند که جریان معینی از آن عبور کند و اگر جریانی، بیشتر از میزان جریان مجاز از آن عبور کند، کوتاهی عمر کابل و حتی سوختن آن را به همراه خواهد داشت و در کنار آن تلفات انرژی زیادی را نیز به همراه دارد.

بنابراین در مواردی که به سطح مقطع بزرگ نیاز داریم، از آنجایی که با افزایش سطح مقطع، مقاومت نیز کاهش می یابد، به دنبال آن افت ولتاژ نیز کم شده و در نتیجه از افت توان نیز کاسته می شود و در نهایت توان تلف شده در کابل نیز کمتر می شود.

لذا در طراحی شبکه و سیستم ها باید نکاتی را رعایت کنیم تا از افت ولتاژ جلوگیری کند. باید دقت کنیم که جریان برق از حد مجاز کابلها بیشتر نشود، حتما محاسبات صحیح و درستی در مورد سطح مقطع کابلها و مقاومتشان، انجام شود تا افت ولتاژ بیشتر از حد مجاز نشود.

چرا که اگر بخواهیم به صورت دائمی از کابلها بارگیری کنیم، باید میزان افزایش مقاومت حرارتی آن را نیز در نظر بگیریم و از همه مهمتر اینکه، با توجه به نوع شبکه و میزان جریان مناسب برای آن کابل مناسبی را انتخاب کنیم.

جریانهای تک فاز به علت بروز این مشکل یعنی صفر شدن قدرت لحظه ای، اختلالهای زیادی را در سیستم های مصرف کننده ایجاد می کنند. برای تولید جریان متناوب، اگر می خواهیم ضررهای کمتر، اما ضریب بهره بالاتری داشته باشیم، قطعا باید از کابل برق سه فاز استفاده کنیم.

برای استفاده از کابل برق مناسب در سیم کشی محیط های مختلف لازم است تا از مشاوره افراد متخصص و حرفه ای استفاده کنیم تا در مدت زمان طولانی تری، از امنیت سیم کشی ها و مسیرهای انتقال برق آسودگی خاطر داشته باشیم.

انتخاب کابل برق سه فاز ساختمان

در بسیاری از تاسیسات مربوط به انتقال و توزیع انرژی الکتریکی و تجهیزات برقی نیاز به استفاده
از کابل برق سه فاز می باشد. به همین جهت بایستی با مشخصات این کابلها و
کاربری آنها آشنایی مختصر داشت.

یکی از مشخصه های اصلی کابلهای سه فاز، قدرت تحمل جریان الکتریکی آنها می باشد که به این موارد بستگی دارد:

  • نوع کابل
  • شرایط محیط و محل
    نصب
  • میزان جریان عبوری

چنانچه مقدار جریان از حد معینی بیشتر شود، علاوه بر گرم شدن
کابل ممکن است باعث ایجاد سوختگی در کابل شود.

از دیگر عواملی که در انتخاب کابل سه فاز
ساختمانی باید در نظر داشت، افت ولتاژ آن است. زیرا کاهش ولتاژ دستگاههای صنعتی
علاوه بر ایجاد مشکل در طرز کار صحیح آنها، در پاره ای موارد موجب آسیب دیدن
دستگاه نیز می شود. بطور کلی در انتخاب کابل برق سه فاز ساختمانی باید به نکات زیر
توجه نمود
:

  1. جریان مصرفی به هیچ عنوان از جریان مجاز کابل بیشتر
    نشود
    .
  2. تعویض کابلها معمولا هزینه سنگینی خواهند داشت، لذا افزایش جریان ناشی از
    طرح توسعه آینده، در نظر گرفته شود.
  3. افت ولتاژ کابل از حد مجاز آن بیشتر نشود.
  4. سطح مقطع
    کابل و قیمت خرید آن با در نظر گرفتن تلفات الکتریکی، تا حد ممکن مقرون به صرفه
    باشد
    .
  5. انتخاب نوع کابل با پوشش مناسب، بر اساس شرایط محیط انجام شود.

برای استفاده از سیمهای هادی تا سطح مقطع 10 میلی متر مربع، استفاده از انواع سیم هادی تک مفعولی با عایق pvc بهترین انتخاب است.

همچنین استفاده از سیمهای افشان هنگامی که در قسمتهایی، کار سیم کشی به طور استثنایی به سختی انجام شود، مجاز خواهد بود.
از سیمها و
کابلهای زیر گچی فقط در مواردی استفاده می شود که طول انشعاب از محل سیم کشی
ثابت تا محل مصرف کننده حداکثر 1.5 متر باشد.

ساختمان
های کوچک از برق تک فاز و خانه های بزرگتر از برق سه فاز استفاده می کنند و تجهیزات روشنایی مصرف کننده عمده برق ساختمان در آشپزخانه و موتورخانه قرار دارند.
به
هنگام کابل کشی باید توجه شود که فاصله کابلها از یکدیگر باید حداقل
دو برابر قطر کابل باشد
.

لیست قیمت روز کابل برق

لیست قیمت روز کابل برقهمانطور که می دانید کابلها در انواع فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی تولید می شوند. افراد برای آگاهی از قیمت کابل برق سه فاز باید به این نکته توجه داشته باشند که قیمت کابلها بر اساس نوع و جنسی که دارند به روز می باشد و لازم است برای استعلام قیمت به صورت آنلاین و لحظه ای اقدام کنند.

بخش قابل توجهی از قیمتهای تعیین شده برای این محصولات بستگی به برند کابل مورد نظر دارد. امروزه برند های مختلفی از کابلهای برق وارد بازار شده است که با شناختن ویژگی های یک کابل برق با کیفیت، می توان برند مناسب را انتخاب کرد. اغلب افراد، به دلیل قیمت مناسب تر کابلهای سه فاز آلومینیومی نسبت به کابلهای  سه فاز مسی، کابل آلومینیومی را گزینه مناسب تری برای اهداف کاربردی خود، می دانند.

کابلهای آلومینیومی در دو نوع زمینی و خود نگهدار به فروش می رسند که هر کدام قیمتهای مربوط به خودشان را دارند. قیمت کابلهای برق به سطح مقطع آنها نیز بستگی دارد. در واقع از آنجا که برای برق رسانی به تجهیزات و دستگاه ها از کابلهای گوناگونی استفاده می شود، کابلها نیز بر اساس مشخصات فنی که دارند، قیمت گذاری شده اند.

برای طراحی اقتصادی شبکه و بهینه سازی آن، نیازمند داده های آماری و مقادیر واقعی هستیم که این مقادیر عبارتند از:

  1. قیمت کابل
  2. هزینه نصب و نگهداری
  3. بهای هر کیلو وات ساعت مصرفی
  4. مدت زمان بهره برداری از کابل

مهمترین بخش از این داده ها که در تعیین قیمت خرید کابلها موثر است، به همین جهت است که با افزایش سطح مقطع کابل، چون مقاومت آن کم می شود، افت ولتاژ نیز کم خواهد شد و در نتیجه از افت توان جریان کابل نیز کاسته می شود.

در نتیجه هزینه های مقدار نیروی تلف شده در کابل نیز کمتر می شود، از طرفی کابل با سطح مقطع بزرگتر قیمت بیشتری دارد که بهینه سازی هزینه ها، با توجه به این موارد کاملا تخصصی انجام می شود.

برای برق رسانی به تجهیزات، دستگاهها و ماشین آلات سه فاز از کابل های گوناگونی استفاده می شود که بر پایه مشخصات فنی قیمت گذاری می گردند. گفتیم که انواع کابل از نظر جنس، سطح مقطع و توان انتقال جریان متفاوت از یکدیگر عمل می کنند. علاوه بر قیمت مواد اولیه، نکات زیر نیز در تعیین قیمت کابل موثر هستند:

  • سطح کیفی کابلها
  • جنس اجزای تشکیل دهنده کابل
  •  کمیت یا مقدار خرید

ارسال سریع کابل برق سه فاز در سراسر کشور

در زمینه خرید یا فروش کابل برق سه فاز در بازارهای مختلف یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد توجه خریدار و فروشنده، در شرایط معاملات کلان می باشد، شرایط ارسال می باشد.

عمده خریداران تمایل دارند که پس از انتخاب محصول و ثبت سفارش و پرداخت نهایی، محصول خود را هر چه سریعتر در محل مورد نظر خود تحویل بگیرند، برای این منظور نیز از راهکارهای مختلفی استفاده  می کنند:

  1. با شرایط تحویل درب کارخانه خرید می کنند تا خود محصول را با تدبیری که برای آن اندیشیده اند به مقصد برسانند.
  2. خود خریدار باربری مورد اعتماد خود را برای تحویل بار انتخاب می کند.
  3. تمامی امور ارسال به فروشند واگذار می شود و برای تحویل سفارش شرایطی مناسب در بین طرفین با توافق انتخاب می شود.

در زمینه ارسال کابل برق و یا سایر تجهیزات برقی خریداری شده معمولا محدودیت های خاصی وجود ندارد. با این حال توصیه می شود برای پیشگیری از ضرر و زیان های احتمالی از باربری های مطمئن که محصولات را بیمه می کنند، برای ارسال بار استفاده شود.

هزینه های ارسال سفارشات بسته به حجم خرید متفاوت خواهد بود. فروشندگان معتبر معمولا با شناسایی باربری های معتبر و مطمئن تلاش می کنند تا خدمات بهتری را به مشتریان عمده خود ارائه دهند، تا با جلب رضایت خاطر مشتری، مسیرها را برای همکاری های بیشتر باز گذاشته باشند.

در زمینه ارسال ایمن بارها برای مشتریان به شهرهای مختلف یکی از نکات مهمی که مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از بسته بندی های مناسب می باشد.

استاندارد های مشخصی برای بسته بندی انواع کابل، با توجه به بازار هدف در نظر گرفته می شود که ممکن است برای شبکه های خانگی باشد و در یا شبکه های تجاری یا اداری مورد استفاده قرار بگیرد.

بر همین اساس استاندارد هایی توسط تولید کنندگان این محصولات ارائه می شود. متراژ استاندارد برای بسته بندی کابل های شبکه معمولا عبارتند از:

  • 100 متری
  • 305 متری
  • 500 متری
  • 1000 متری

کابل های شبکه در متراژ 100 و 305 متری اغلب با بسته بندی کارتنی یا Reel Box عرضه می شوند. در این بسته بندی ها، رول های کابل شبکه در یک کارتن گذاشته می شوند. کارتنها دارای حفره هایی هستند که  از طریق آنها کابل شبکه به تدریج بیرون کشیده شده و استفاده می شود. بعضی اوقات نیز متراژهای 100 و 305 متری به صورت قرقره ای در بازار عرضه می شوند.

کارخانه های تولید کننده انواع کابل برق

کارخانه های تولید کننده انواع کابل برق

با توجه به رشد سریعی که در صنایع مختلف، شاهد آن هستیم، نیاز به استفاده از انواع کابل برق برای اهداف کاربردی، در صنایع مختلف که عمدتا با جریان برق خطوط تولید خود را راه اندازی و استفاده می کنند نیز، رو به افزایش می باشد و تولید کابل برق از جمله مهمترین صنایع تولیدی در هر کشوری می باشد چرا که دیگر صنایع را تحت تاثیر خود دارد.

همچنین تولید این محصولات و صادرات آنها از لحاظ اقتصادی نیز می تواند پیشرفت های زیادی را برای اوضاع اقتصادی هر کشوری که تکنولوژی تولید آنها را دارد به همراه داشته باشد.

به همین جهت نیاز به تاسیس کارخانه های تولیدکننده انواع کابل برق در هر کشوری وجود دارد. البته کارخانه های تولیدکننده این محصولات برای تولید مقرون به صرفه و با کیفیت نیازمند امکاناتی هستند.

یکی از مهمترین امکانات تولید در چنین مکان هایی، برخورداری از خطوط تولید پیشرفته به جهت تولید محصولات با کیفیت می باشد که خوشبختانه کارخانه های تولید کننده در ایران، در زمینه تولید انواع تجهیزات الکتریکی و کابل از پیشرفته ترین تکنولوژیهای روز دنیا، برای ساخت محصولاتی با کیفیت و در سطح استاندارد های جهانی، بهره می برند.

در کارخانه تولید کابل برق مهمترین نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد توجه به استاندارد های لازم برای تولید محصولاتی با کیفیت می باشد. بسیاری از تولید کنندگان مهمترین هدف کاری خود را حضوری پر رنگ و قدرتمند در بازار های صادراتی، قرار دادند.

برای رسیدن به چنین هدفی اصل مهم، رعایت کیفیت در سطح استاندارد های جهانی می باشد. به طوری که شرکتهای کابل سازی ایران در زمینه های توانمندی در تولید و دانش فنی این محصولات در گروه کشورهای برتر هستند.

هدف از ارائه چنین توضیحاتی در زمینه کیفیت تولیدات کابل، در کارخانه های تولید کننده در ایران این است که بگوییم، محصولات کابل و سایر تجهیزات الکتریکی ساخت ایران به لحاظ کیفیت با بسیاری از نمونه های خارجی در حال رقابت هستند و البته قیمتی مناسب تر هم دارند.

در نتیجه توصیه می کنیم برای خرید، از نمونه های باکیفیت ساخت داخل استفاده کنید. حتی می توانید با خیال راحت در زمینه صادرات این محصولات به کشور های خارجی و عرضه آنها در بازارهای جهانی فعالیت چشمگیری داشته باشید.

البته صادرات محصولاتی که در داخل کشور تولید آنها بومی سازی شده است، اغلب توسط خود کارخانه های سازنده این محصولات انجام می شود. اما هر فرد دیگری نیز می تواند در زمینه تجارت انواع کابل و تجهیزات برقی فعالیت های اقتصادی پرسودی داشته باشد.