انواع سیم برق ساختمانی | مرکز فروش انواع سیستم روشنایی

یکی از مهم ترین تجهیزات برقی ساختمان، کابل و سیم برق می باشد که مسیر عبور جریان برق می باشد و یکی از اصلی ترین ارکان ساختمان سازی به حساب می آید، به این دلیل هنگام انتخاب سیم یا کابل های برق دقت کنید که علاوه بر هدایت صحیح برق، روکش عایق آن به نحوی باشد که به مغزی سیم یا کابل ها آسیب نزند و از خطرات احتمالی ناشی از خروج برق جلوگیری کند.

سیم و کابل های برق دارای مختلفی می باشند که هر کدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از آنها سطح مقطع مختلف، انواع عایق و کاربرد های متنوعی دارند و همان طور که گفته شد به جای خود مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کل یک سیم برق درجه یک از هدایت کننده جریان الکتریکی از جنس مس و روکشی به عنوان حفاظ و عایق که از مغزی یا هادی سیم در برابر حوادث احتمالی مانند نشت ، برق گرفتگی و … محافظت می کند ، تشکیل شده است.

کابل ها علاوه بر دو جزء نام برده دارای یک لایه عایق دیگر مانند آرمور ، شیلد و اسکرین و یک غلاف بیرونی می باشند. به طور ساده تر کابل ها در انواع مختلف دارای هادی با دو روکش محافظ و غلاف بیرونی می باشند.

همان طور که گفته شد این سیم های نیز در سطح بازار انواع متعددی برای خرید مشتریان دارد که مصرف کننده بر اساس نیاز های خاص خود یک مورد را انتخاب کرده و از آن استفاده لازم را می برد.

انواع سیم برق ساختمانی | مرکز فروش انواع سیستم روشنایی

خرید سیم برق ساختمانی در ابعاد مختلف

خرید سیم برق ساختمانی در ابعاد مختلف

سیم برق ساختمانی یکی از تجهیزات روشنایی است که امروزه از بازار فروش خوبی با توجه به کاربرد زیادی که دارد برخوردار است. معمولا این محصول با توجه به کاربردی که دارد در متراژ بالا تهیه و عرضه می شود. از این رو تولید کننده سیم برق ساختمانی می کوشد آن را با بهترین کیفیت تولید نماید. این لوازم الکتریکی جریان برق را به راحتی و در امنیت بالا منتقل می کنند. روکشی که روی آن ها کشیده شده مانند عایق عمل می کند و مانع از برق گرفتگی انسان می شود. ضخامت این سیم ها متفاوت است و هر کدام میزان ولتاژ خاصی را منتقل می کنند. برای خرید سیم برق علاوه بر کیفیت قیمت هم اهمیت زیادی دارد. هر چه متراژ بالاتر باشد قیمت کاهش پیدا می کند.

خریدار سیم برق ساختمانی درجه یک

خریدار سیم برق ساختمان به خوبی می داند که این تجهیزات دارای تنوع بالایی هستند و هر کدام کارایی و نرخ مختص به خود را دارند. این کالا
باتوجه به نقش مهمی که ایفا می کنند به میزان زیادی مورد استفاده قرار می
گیرد و به عنوان یکی از لوازم جانبی پمپ مورد استفاده قرار می گیرد. این
کالا در برند و مارک های مختلفی دیده می شوند و افراد بسته به میزان هزینه
ای که می خواهد صرف کنند آن ها را خریداری می کنند.

سایت های خوبی در این زمینه وجود دارند این سایت های اینترنتی از آن جهت که بدون
واسطه هستند، کالا ها و اجناس خود
را با قیمت ارزان تری به مشتری ارائه می دهند و با توجه به امکاناتی را که

برای مشتریان خود فراهم کرده اند، توانسته اند رضایت مشتریان خود را تا حد
امکان کسب کنند. با مراجعه به این سایت ها از مزایای زیاد آن می‌توانید بهره مند شوید.

فروش فوق العاده  این کالا ها را در فروشگاه هایی می توان مشاهده
کرد که کالا ها و اجناس خود را با درصد تخفیف بیش تری به فروش می رسانند.

مرکز
عرضه کننده مستقیم انواع مدل های  مورد نیاز این کالا را به مشتریان خود عرضه می دهند و خریداران می توانند
با  مراجعه کنند. تولید کنندگان برای آنکه انواع تولیدات خود را به
نمایش بگذارند از
طریق راه های متعددی وارد عمل می شوند.

نمایندگی ها و مراکز پخش و توزیع
نمونه هایی هستند که از طریق آن ها اقدام به در دسترس گذاشتن تولیدات خود
می زنند. این نمایندگی ها در سراسر کشور موجود هستند و آماده خدمت رسانی به
مردم عزیز ایران هستند. افراد می توانند راه های زیادی را برای
خرید این کالا ها به پیش گیرند و برای آنکه محصولی با کیفیت و مرغوب را
تهیه کنند، بهتر است از طریق نمایندگی ها اقدام به تهیه آن کنند.

بر خلاف تصور مردم سیم کشی یا به اصطلاح برق کاری ساختمان یک کار کاملا تخصصی و حرفه ای می باشد. چنان چه برق کاری ساختمان به هر دلیل جزئی اشتباه انجام شود ، امکان بروز خسارت های بسیار هنگفتی می شود و جدای از این در مدتی که ساختمان وجود دارد، ساکنین داخل آن نیز با درد سر های مختلفی رو به رو می کند. زیادی در سراسر کشور وجود دارد که این محصول را در انواع مختلف تولید و وارد بازار می کند‌.

بازار بزرگ خرید و فروش سیستم روشنایی با بسته‌بندی متنوع

بازار بزرگ خرید و فروش سیستم روشنایی با بسته‌بندی متنوع

بسته بندی سیستم روشنایی در بازار خرید و فروش به بهبود و نحوه جای گزاری دقیق در محل مورد نظر به ما کمک می کند.

سیستم روشنایی ساختمان، استفاده از انواع لامپ ها باکیفیت خوب و حداقل انرژی را شامل می شود. فروش کابل برق و انواع تجهیزات الکتریکی ، به دو صورت آنلاین و حضوری انجام می شود. هنگام طراحی سیستم روشنایی یک ساختمان باید به موارد ذیل دقت بسیاری کرد:

  1. آسایش
  2. ایمنی
  3. اقتصادی به صرفه بودن
  4. رعایت حرفه ای سلامت و بهداشت

در طراحی سیستم روشنایی شدت روشنایی مجموعه در نقاط مختلف سنجیده  و طبق آن لامپ هی مختلف با طیف بسامد نوری معرفی می شود ، که به دسته های ذیل تقسیم می شوند:

  • لامپ های آمیخته
  • لامپ های گازی
  • لامپ های رشته ای

یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه قرار بگیرد روشنایی خانه است. با وجود تکنولوژی های پیشرفته و خلاقیت در طراحی،  می توان فضا های مناسبی در طراحی سیستم روشنایی خانه بوجود آورد.

از سیستم های مختلفی می توان برای روشنایی یک ساختمان استفاده کرد ، مثلا لامپ های رومیزی یا دیواری ، انواع لامپ نورپردازی و یا لوستر های سقفی و …

برای نور پردازی صحیح در یک اتاق نکات زیر باید رعایت شوند :

به طور کلی سه لایه روشنایی باید در اتاق وجود داشته باشد ، روشنایی اصلی سر تا سر اتاق را روشن می کند و اکثراً چراغ روشنایی در مرکز سقف قرار دارد . میتوان از انواع لامپ های رشته ای و یا لامپ های هوشمند برای روشنایی اصلی استفاده کرد . لایه های بعدی به نور پردازی به روی اجسام زینتی خانه مانند دکوراسیون تابلو ها و … تمرکز و دقت می کنند.

در بازار بزرگ خرید و فروش امکان تهیه انواع محصولات روشنایی به شکل عمده یا تکی از شرکت های وارد کننده و یا شرکت های تولید کننده می باشد . در این شرکت ها محصولات با کیفیت عالی ، گارانتی و قیمت مناسب عرضه می شوند گه شما می توانید تهیه نمایید .

انواع محصولات روشنایی:

  • لامپ های کم مصرف
  • لامپ های رشته ای
  • لامپ ال ای دی
  • پروژکتور
  • لامپ ها و قاب های هالوژنی
  • مهتابی
  • انواع سقفی و دیواری
  • وال واشر
  • شلنگ های نوری

شما می توانید این محصولات را به صورت حضوری ویا اینترنتی خریداری کنید.

عوامل موثر در قیمت گذاری انواع سیم برق ساختمانی

خریدار سیم برق باید توجه کند که قیمت انواع کابل یا سیم های برق با توجه به نوع ، مقدار و سفارش متفاوت است. لازم به ذکر است که به دلیل نوسانات تغیرات در قیمت سیم یا کابل برق سه فاز تاثیر به سزای در قیمت نهایی دارد.

عوامل متأثر بر قیمت گذاری سیم برق یا کابل برق به شرح زیر می باشد:

  • هزینه تولید و مواد اولیه: میدانیم که جنس هادی از مس یا آلومینیوم می باشد، با توجه به نوسانات قیمت این دو فلز رسانا سبب تغییر اساسی در قیمت انواع سیم یا کابل می شود.
  • هزینه مصرف انرژی (الکتریسیته )، حمل و نقل، دستمزد نیروی انسانی و علاوه بر این موارد باید به تاثیر نرخ ارز و دیگر مسائل اقتصادی مانند رکود، رونق تولید و یا تورم توجه کرد.
  • میزان مواد مورد مصرف در عایق سیم که نوع PVC آن از نوع XLPE آن ارزان تر است.
  •  میزان هادی مصرف شده در سیم یا کابل از عوامل اصلی و تعیین کننده قیمت می باشد که با توجه به نوسانات تغییرات زیادی شامل آن می شود.
  • متراژ کل سیم یا کابل
  • عملکرد کابل نیز در قیمت سیم یا کابل برق تاثیر دارد ، برای مثال در محل هایی شیمیایی سیم یا کابل باید مجهز به غلاف سربی باشد یا اگر کابل به شکل زیر زمینی استفاده شود ، باید حتما مواد عایق (آمور) داشته باشد که از خورندگی و جوندگی جانوران جلوگیری شود.

در کل، قیمت انواع کابل یا سیم برق بر اساس قابلیت های فنی که مشخص کننده آن مشتری است و میزان متریال ، نوع و شرکت سازنده تاثیر گذار است.

میزان مصرف سیم برق در ساختمان ها

میزان مصرف سیم برق در ساختمان هابه طور کلی برای تعیین میزان مصرف سیم در باید به وسعت خانه و تعداد وسایل برقی توجه داشت . برای تعیین نسبتا دقیق میزان مورد نیاز سیم و کابل ، نیاز به نقشه سیم کشی یا طرح ساختمان داریم که میزان دقیق بودن برآورد شما به نقشه آن ساختمان وابسته است.

اهمیت نقشه ساختمان برای سیم کشی: 

اکثر ما میدانیم که تمامی سیم و کابل ها به تابلو اصلی برق متصل هستند که معمولا در قسمت ورودی ساختمان قرار دارد و خود تابلو نیز به منبع اصلی برق متصل است و از آن تغذیه می شود.

نقشه ی سیم کشی شامل اطلاعاتی نظیر تعداد لامپ ، نوع کابل ، پیریز های مرتبط به لامپ ها و محل آخرین مدار می باشد ، که به شما برای تعیین کردن میزان کابل یا سیم لازم کمک شایانی میکند.

تعیین کننده مقدار سیم و کابل لازم برای سیم کشی ، فاصله بین تابلو و آخرین وسیله در ساختمان می باشد . توجه کنید که کابل یا سیم در کل ساختمان باید از مسیر های دورانی و طولانی عبور کند، شما برای برآورد بهتر مقدار سیم مستقیم ترین مسیر را در نظر بگیرید.

ضخامت سیم و کابل:

در کشور های مختلف ضخامت سیم و کابل های برق طبق ولتاژ استفاده شده متفاوت است . شما باید به این نکته توجه کنید که در سیم کشی ساختمان به سیم و کابل هایی با ضخامت مختلفی نیاز است ، علاوه بر این تمامی وسایل برقی با یک ولتاژ کار نمی کنند ، بعضی با ولتاژ پایین و بعضی با ولتاژ بالا کار می کنند. این مسئله نیز باید به هنگام برآورد مورد توجه قرار گیرد .

هنگام طراحی  باید دو مسئله مورد برسی قرار گیرد ، اول نقشه سیم کشی و دوم ولتاژ و آمپر هر مدار تا بر طبق این دو مسئله مقدار مورد نیاز و ضخامت سیم و کابل مشخص شود . توصیه می شود هنگام برآورد از یک برق کار حرفه ای مشورت بگیرید.

مرتب و تفکیک کردن اعداد مرتبط با ضخامت و مقدار سیم و کابل :

حال شما اطلاعات لازم از قبیل متراژ سختمان ،نقشه سیم کشی و ضخامت سیم و کابل مورد نیاز را دارید ، اکنون شما می‌توانید مقدار سیم و کابل لازم برای سیم کشی ساختمان به راحتی برآورد کنید.

طبق نقشه ساختمان طول هر مدار را حساب کرده و به دیگر مقادیر اضافه کنید . از آنجا که سیم و کابل ها به شکل حلقه ای ساخته و عرضه می شوند بهتر است برای احتیاط کمی بیشتر از مقداری که برآورد شده سیم و کابل خریداری کنید . برای مثال اگر طبق برآورد شما به 8 حلقه دو متری نیاز دارید ، بهتر است یک حلقه اضافه نیز بخرید.

سیم و کابل خاص :

علاوه بر مسائل ذیل شده ممکن است به انواع کابل های خاص نیاز پیدا کنید.ممکن است برای وسایل مختلف نیاز به ابزار و یا وسایل کمکی متفاوت داشته باشید . برای مثال اگر شما نیاز به سیم کشی بیرونی داشته باشید می بایست از کابل هایی استفاده کنید که در درون دیوار مخفی شود ، به این نوع سیم و کابل ها ، سیم و کابل تو کار گفته می شود . شما برای اینکه در صورت لزوم به این موارد دسترسی داشته باشید بهتر است یک فهرست جداگانه تهیه کنید . توجه کنید که از کابل و سیم هایی که قدرت و ظرفیت لازم برای انتقال ولتاژ را ندارند استفاده نکنید . اگر به طور دقیق نمی دانید که برای یک دستگاه به چه نوع کابل یا سیم نیاز دارید ، بهتر است از یک برق کار حرفه ای مشورت بگیرید.

بورس ضایعات سیم برق ساختمانی در کشور

بورس سیم برق ساختمانی در سال های گذشته با توجه به تحریم های شدید شاهد گران تر شدن روز به روز مواد اولیه قیمت انواع سیم و کابل های برق دچار نوسان شده است ، لذا برسی  و رفع مشکلات پیش رو می تواند نقطه عطفی در بازار ایجاد کند. با توجه به گرانی مواد اولیه برای تولید امروزه به ضایعات سیم و کابل برق توجه بسیاری می شود.

تقسیم بندی انواع کابل و سیم:

همان طور که در موارد پیشین گفته شد کابل ها طبق کارایی و ضخامت دارای انواع مختلفی هستند.

به طور کلی سیم و کابل ها به سه دسته اساسی تقسیم می شوند :

  1. مخصوص لوازم خانگی
  2. مخصوص لوازم ارتباطی
  3. مخصوص شبکه های مخابراتی و برق

موارد زیر از انواع ضایعات سیم و کابل هستند:

  • سیم ارتباطی
  • سیم مسی
  • سیم مو
  • سیم خانگی مخلوط
  • کابل های قوی با هادی های مسی یا آلومینیومی

روند بازیافت:

در داخل دستگاهی که ضایعات سیم و کابل ها را بازیافت می کند ، تمام مواد تشکیل دهنده کابل تخریب شده و قسمت فلزی را از قسمت عایق جدا می کنند. پس از جدا سازی مواد دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند و به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای بازیافت:

  • صرفه جویی
  • حفظ محیط زیست برای آیندگان
  • استفاده از ضایعات برای تولید محصولات جدید

بزرگترین تولید کننده سیم برق موجود در بازار

بزرگترین تولید کننده سیم برق موجود در بازارامروزه یکی از مناسب ترین صنعت ها از نظر اقتصادی تولید سیم و کابل برق می باشد.وضعیت شرکت هایی که در حوزه فروش سیم و کابل فعالیت می کنند ، به طور فراگیری بهبود یافته است.

کارخانجات تولید کننده سیم و کابل برق به چند دسته طبقه بندی می شوند:

  • کارخانجات با تولید سیم و کابل با فشار ضعیف مسی
  • کارخانجات با تولید سیم و کابل با فشار ضعیف آلمینیومی
  • کارخانجات با تولید سیم و کابل با فشار متوسط و قوی مسی و آلمینیومی

تمامی این کارخانجات طبق استاندارد های مرجع سیم و کابل های خود را تولید می کنند. برای مثال ، کابل و سیم های با ولتاژ 300 الی 500 و سطح مقطع 0.5 الی 0.75 میلیمتر مربع هستند باید طبق استاندارد ملی به شماره 06(607)ISIRI و یا استاندارد بین المللی 60227 06 IEC  تولید و در بازار عرضه شوند.

در حال حاضر بزرگ ترین تولید کننده سیم برق در ایران شرکت سیم و کابل ابهر می باشد ، این شرکت محصولات خود را به پنج کشور صادر می کند . این شرکت توانسته در مدت کوتاهی به بزرگترین تولید کننده سیم و کابل کشور تبدیل شود.

این شرکت در حوزه وزارت نیرو به محصولاتی مانند کابل های خود نگهدار برای توزیع نیرو ، کابل های 230 کیلو ولت برای مدار های انتقال شهری در تهران و اصفهان و کابل های توزیع ، فوق توزیع و انتقال نیرو اشاره کرده است.

محصولات این شرکت به شرح زیر می باشد :

  • کابل های فشار قوی، متوسط و ضعیف
  • کابل های مخابراتی
  • کابل های هوایی
  • کابل های ضد آتش

این شرکت در بازار ، قسمت کابل های فشار قوی 80 درصد ، در بخش نفت و گاز بیش از 50 درصد ، حمل و نقل مترو و کابل های ظد حریق 70 درصد ، کابل های 230 کیلو ولت 100 درصد و در کابل های 63 الی 132 کیلو ولت 70 درصد سهم دارد.

این شرکت اظهار داشته است که کابل های 132 کیلو ولت که جهت توزیع برق مشهد به کار میرود و کابل های نسوز هالوژن که مصرف بیشتر آن در مترو تهران و حومه می باشد و کابل هایی با روکش سرب برای مصارف صنعت نفت تا کنون تولید کرده است.

چند تولید کننده سیم و کابل برتر جهان :

  • Prysmian Group: این شرکت در شهر میلان ایتالیا واقعه شده است و همچنان بزرگترین تولید کننده کابل بر اساس میزان درآمد در جهان می باشد . این شرکت تولید کننده سیم و کابل های قدرت و کابل های سیستم های مخابراتی می باشد.
  • Nexans: این شرکت فرانسوی از بزرگ ترین تولید کنندگان در صنعت سیم و کابل و به خصوص کابل فیبر نوری می باشد . این شرکت در چهار زمینه ، ساختمان ، کابل های ولتاژ بالا ، داده های مخابراتی و انرژی های تجدید پذیر فعالیت می کند.
  • SUMITOMO ELECTRIC: این شرکت از سال 1897 برای تولید سیم های مسی تاسیس شد . این شرکت در شهر چوک اوزاکا ژاپن قرار دارد . این شرکت یکی از تولید کنندگان سیم های الکتریکی و فیبر نوری می باشد. این شرکت در 5 قسمت تجاری : خودرو ، الکترونیک ، محیط زیست ، اطلاعات و ارتباطات ، انرژی و مواد صنعتی، فعالیت دارد.
  • LS Cable & system: این شرکت یک از بزرگ ترین تولید کنندگان کابل در جهان است که در کشور کره قرار دارد. محصولات این شرکت شامل : کابل های قدرت ، ماژول های یکپارچه ، سیستم های مخابراتی و دیگر موارد صنعتی مرتبط با آن ، می باشد . این شرکت در زمینه خدمات مهندسی نیز فعالیت می کند.