کود شیمیایی سفید ازاد موجب افزایش تورم در کشور چین شد

کود (انگلیسی آمریکایی) یا کود (انگلیسی انگلیسی؛ تفاوت‌های املایی را ببینید) به هر ماده‌ای با منشأ طبیعی یا مصنوعی گفته می‌شود که برای تأمین مواد مغذی گیاه به خاک یا بافت‌های گیاهی اعمال می‌شود.

کود شیمیایی سفید ازاد ممکن است از مواد آهکی یا سایر اصلاحات غیر مغذی خاک متمایز باشند. منابع زیادی از کود، چه طبیعی و چه به صورت صنعتی تولید شده وجود دارد.

کود

برای اکثر روش‌های کشاورزی مدرن، کوددهی روی سه عنصر اصلی درشت مغذی متمرکز است نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) با افزودن گاه به گاه مکمل‌هایی مانند آرد سنگ برای ریز مغذی‌ها.

کشاورزان این کودها را به روش های مختلف اعمال می کنند از طریق فرآیندهای استفاده خشک یا گلوله ای یا مایع، با استفاده از تجهیزات بزرگ کشاورزی یا روش های دستی.

لقاح از نظر تاریخی از منابع طبیعی یا ارگانیک حاصل شده است کمپوست، کود حیوانی، کود انسانی، مواد معدنی برداشت شده، تناوب زراعی و محصولات جانبی صنایع انسانی طبیعت (مانند ضایعات پردازش ماهی، یا آرد خون حاصل از کشتار حیوانات).

با این حال، از قرن نوزدهم، پس از نوآوری در تغذیه گیاهان، صنعت کشاورزی حول کودهای مصنوعی ایجاد شد. این انتقال در دگرگونی سیستم غذایی جهانی مهم بود و امکان کشاورزی صنعتی در مقیاس بزرگتر با بازده محصولات زیاد را فراهم کرد.

فرآیندهای شیمیایی تثبیت نیتروژن مانند فرآیند هابر در آغاز قرن بیستم، که با ظرفیت تولید ایجاد شده در طول جنگ جهانی دوم تقویت شد به رونق استفاده از کودهای نیتروژن منجر شد.

در نیمه دوم قرن بیستم، افزایش استفاده از کودهای نیتروژن (افزایش 800 درصدی بین سال‌های 1961 تا 2019) یکی از مؤلفه‌های مهم افزایش بهره‌وری سیستم‌های غذایی متعارف (بیش از 30 درصد سرانه) به عنوان بخشی از به نام «انقلاب سبز».

استفاده از کودهای مصنوعی و صنعتی منجر به تعدادی از اثرات زیست محیطی، ایجاد آلودگی آب و اوتروفیکاسیون ناشی از رواناب تغذیه ای، کربن و سایر انتشارات حاصل از تولید کود و معدن، و آلودگی و آلودگی خاک شده است.

انواع مختلفی از شیوه های کشاورزی پایدار را می توان برای کاهش اثرات زیست محیطی استفاده از کود در کنار سایر اثرات زیست محیطی کشاورزی اجرا کرد.
مدیریت حاصلخیزی خاک هزاران سال است که کشاورزان را نگران کرده است. مصریان، رومی‌ها، بابلی‌ها و آلمانی‌های اولیه همگی از مواد معدنی یا کود برای افزایش بهره‌وری مزارع خود استفاده می‌کنند.

علم تغذیه گیاه خیلی قبل از کار شیمیدان آلمانی یوستوس فون لیبیگ شروع شد، اگرچه نام او بیشتر ذکر شده است. نیکلاس تئودور دو سوسور و همکاران علمی در آن زمان به سرعت ساده‌سازی‌های یوستوس فون لیبیگ را رد کردند.