زیتون اسلایس فله که صبح ها تغییر طعم می دهد

جنس Olea نام خود را از یونانی “elaia” و لاتین “oleum” گرفته است، اما با نزدیک به 80 نام مختلف شناخته می شود. جنس Olea شامل 30 گونه است  اما Olea europaea L.

محبوب ترین عضو از جنس Olea است. این تنها گونه از این جنس است که به عنوان غذا استفاده می شود و در منطقه مدیترانه یافت می شود.
درختان زیتون به طور معمول در نواحی ساحلی حوضه مدیترانه شرقی، نواحی ساحلی به هم پیوسته جنوب شرقی اروپا، شمال ایران در انتهای جنوبی دریای خزر، غرب آسیا و شمال آفریقا پراکنده هستند.

درخت زیتون اسلایس فله آن نیز در زمینه دین اهمیت دارد. زیتون چندین بار در کتاب مقدس، چه در عهد جدید و چه در عهد عتیق، روایت شده است. زیتون به عنوان درخت و میوه مبارک نیز در قرآن کریم مورد تمجید قرار گرفته است (قرآن، سوره 24 النور، آیه 35).

زیتون به دلیل طعم بسیار تلخی که دارد به عنوان یک میوه طبیعی استفاده نمی شود بلکه بیشتر به عنوان روغن زیتون یا زیتون سفره مصرف می شود.

زیتون

بازار روغن زیتون در صنعت زیتون بسیار قابل توجه است، زیرا تقریباً 90 درصد زیتون های تولید شده سالانه برای فرآوری روغن استفاده می شود.

زیتون های سفره ای و روغن زیتون در بخش های صنعتی فلسطین، اسرائیل، اسپانیا و سایر مناطق مدیترانه بسیار مهم هستند. اسپانیا بزرگترین تولید کننده زیتون است و پس از آن ایتالیا و یونان قرار دارند.

این سه کشور 60 درصد از کل تولید زیتون جهان را تولید می کنند. خارج از اینها، ایالات متحده و آرژانتین تولیدکنندگان عمده زیتون هستند.

خانواده Oleaceae یا خانواده دو لپه ای شامل 30 جنس از درختان و درختچه های برگریز از جمله درخت زیتون و خویشاوندان آن به حدود 600 گونه می باشد.

این خانواده به چندین قبیله تقسیم می شود، یعنی Fontanesieae، Forsythieae، Jasmineae، Myxopyreae، و Oleeae . اینها عمدتاً بومی همه قاره ها به جز قطب جنوب، از جمله مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل جهان هستند. Oleaceae به بهترین وجه در آسیا و مالزی به ویژه مناطق گرمسیری و معتدل آسیا رشد می کند.